Kirjastot ovat ainakin omien havaintojeni mukaan ottaneet somen haltuun hyvin. Jonkin verran aiheesta on ehtinyt asiaa jo kursseillemmekin ainakin siinä määrin, että on annettu jonkunlaisia ohjeita valittavien palveluiden määrään ja tyyppeihin liittyen. Pääosin kirjastot tuntuvat käyttävän sosiaalista mediaa näkyvyyden saamiseksi, tiedottamiseksi ja markkinoimiseksi, sekä toisinaan myös asiakkaiden kanssa kommunikoimiseksi. Lisäksi sopivia medioita voisi käyttää esimerkiksi sisäiseen tiedottamiseen, tiedon jakamiseen tai muuten vain työntekijöiden yhteisenä keskustelufoorumina.
Harjoittelua tehdessäni ja säännöllisesti hauskoihin tai mielenkiintoisiin kirjoihin törmätessäni aloin ajattelemaan, että tällaisia löytöjä olisi mukava kuvata ja julkaista. Toimisi varmaan ihan vekkulina näkyvyyskikkana.
Etsin muutamia esimerkkejä siitä, miten eri kirjastot ovat ottaneet erilaisia sosiaalisia medioita käyttöön.
Helsingin kaupunginkirjaston Instagramissa on kuvia lähinnä kirjaston tapahtumista, tiloista ja näyttelyistä. Vaikuttaa hyvältä ja tavanomaiselta tavalta käyttää sovellusta näkyvyyden saamiseksi.
Oulun kaupunginkirjaston Facebookissa kirjasto tiedottaa tiedottamista tarvitsevista asioista ja kertoo tulevista tapahtumista. Sivun seuraajat saavat siis kirjaston käyttöön liittyvää tietoa näppärästi suoraan syötteeseensä.
Kokkolan kaupunginkirjaston Pinterestissä on koottuna kaupunkiin ja kirjastoon liittyviä kuvia, kirja-aiheisia ideoita ja muuta sekalaista sälää. Seuraajat saavat siis syötteeseensä kirja- ja kirjastoaiheisia ideoita.
Kuopion kirjaston Twitterissä kirjasto kertoo tapahtumistaan sekä jakaa muutakin kirjastoihin liittyvää asiaa kuten lukuvinkkejä. Twitter tekee myös kommunikoinnista ja tägäämisestä helppoa.
Entressen kirjaston Youtubessa tiedotus tapahtumista ja muutoksista käy videomuodossa. Rohkea valinta mielestäni, sillä videoiden käyttö välineenä vaatii taitoa, aikaa ja tietynlaista asennetta, jota ei välttämättä yhdistetä heti kirjastoihmisiin.
Jokainen sosiaalinen media tarjoaa hieman erilaisen lähestymistavan ja mahdollisuuden uusien ideoiden kehittelyyn julkaisemisen saralla. Itse en ainakaan tässä äkkiä osaa sanoa, että mikä vaikkapa näistä viidestä esimerkistä on paras - asia riippuu niin paljon myös vastaanottajan mieltymyksistä, tottumuksista ja siitä, miten julkaisija alustaa hyödykseen käyttää, ja mitä sillä halutaan tuoda julki.
- Milla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti