tiistai 28. kesäkuuta 2016

Tehtävä 2c

Löysin työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöiksi Sairaanhoitajaliiton laatimat sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. Ne eivät varsinaisesti koske mitään yksittäistä yhteisöä, mutta muuta ei oikein meinannut tähän hätään löytyä.

Sääntöjen keskeisin viesti on selvästi se, että etusijalla on potilaan etu ja ylipäätään tiukka ammatillisuus. Tämä on varmasti terveydenhoitotyössä tärkeää, mutta varmasti oleellisimpia asioita myös muilla aloilla.

Nämä kyseiset säännöt ovat liiton laatimat, mutta pitäisin työntekijöiden somevalistusta ensisijaisesti työnantajan vastuuna. Niistä tulisi selvitä ainakin salassapitovelvoitteiden piiriin kuuluvat asiat ja lojaliteettivelvoitteet yritystä kohtaan, eli minkälaista yritykseen liittyvää materiaalia saa julkaista. Lisäksi toki ohjeistuksen rikkomisesta koituvat seuraamukset olisi hyvä mainita.

Itsekin olen kohdannut sosiaalisen median pelisäännöt mennessäni festareille talkoilemaan. Ne painottuivat lähinnä siihen, minkälaista tietoa ei sovi jakaa - ei antaa negatiivista kuvaa tapahtumasta eikä antaa turvallisuussyistä yksityiskohtia sen järjestämisestä. 

Sosiaalinen media on nykyään niin suuri voima, että työnantajien on syytäkin herätä huomioimaan sen vaikutukset yritykseen. Monet kerrat on netissä tullut törmättyä työpaikkaansa mustamaalaaviin työntekijöihin. Toisaalta se herättää miettimään - mikä kaikki kuuluu sananvapauden piiriin, mikä on mielipiteen ja salassapidettävän tiedon ero ja voiko ajatusten julkituomisen todella kieltää? Missä määrin työnantaja jaa sitoa työntekijäänsä näissä asioissa?

- Milla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti