tiistai 28. kesäkuuta 2016

Tehtävä 2b

Hyvä paha itsensä Googletus.

Hakuni tuloksista löytyi lista minun ja kaimojeni Facebook-profiileista, Instagram-tili joka ei kuulu minulle, ask.fm-tili joka ei kuulu minulle, Youtube-tili joka ei myöskään kuulu minulle, Fonectasta yhteystiedot Ouluun, jotka tosin eivät kuulu minulle... Kaimani ovat selkeästi aktiivisempia somen käyttäjiä. Ensimmäinen minua koskeva asia oli kolmannelta tulossivulta löytynyt seurakunnan haastattelu vuodelta 2011. Neljännellä sivulla tuli koulun blogiin kirjoitettu kirja-arvostelu vastaan. Viidettä sivua kauemmas en viitsinyt mennä. Kuva- tai videohaku ei antanut ainottakaan tulosta, jossa minä olisin esiintynyt.

Olen oikeastaan aika mielissäni siitä, että minusta on verkossa niin vähän nimeeni yhdistettävää tietoa, että melkeinpä ainoa hakutuloksista selkeästi tunnistettava asia on Facebok-profiilini. Näin olen halunnutkin asiat pitää, profiilini ovat lähes poikkeuksetta nimimerkillä. Siinä mielessä tiedot kai ovat "vääriä", että suurin osa tuloksista ei koskenut minua ollenkaan - mutta se nyt on aika ymmärrettävää, jos löytyy ihmisiä joiden koko nimi on sama. Se toki askarruttaa mieltä hieman, että asia johon en periaatteessa voi vaikuttaa enää, eli vanha haastattelu lehteen joka on myös verkkoon julkaistu, on yksi ainoista relevanteista tuloksista - ja juuri sellainen, jota en itse voi poistaa.

Itse olen tyytyväinen silloin, kun digitaalinen identiteettini on omassa hallinnassani, kuten se nyt vaikuttaa olevan. Periaatteessa jokainen lienee vapaa antamaan Internetissä itsestään sellaisen kuvan kuin haluaa - toki tietojen tai kuvien räikeä vääristely omaksi eduksi parempaan kuosiin on vilpillistä toimintaa, mutta en oikein keksi mitä oikeaa haittaa siitä voi olla. Ehkäpä tilanteessa, jossa vaikka työnhaussa työnantaja etsii hakijoista tietoa, ja joku hakija on vääristeltyjen tarinoiden tueksi tehnyt myös vääristeltyä materiaalia? Toiseenkin suuntaan homma toki toimii - henkilöstä voi kirjoittaa tai muutoin tehdä Internetiin materiaalia, joka on hänelle haitaksi. Tätäkään ei kovin suopeasti katsota.

Julkisuuden henkilöiden esiintyminen sosiaalisessa mediassa on ihan kiinnostava pohdinnan aihe. Jokainen saa mielestäni itse päättää kuinka paljon tietoa antaa itsestään julki, mutta tarpeeksi julkisten henkilöiden kanssa raja oikeudesta omien tietojen jakeluun hämärtyy - siitä on jonkin verran tullut luettua keskusteluakin. Rehellisesti täytyy sanoa, ettei minulla ole aiheesta oikein mielipidettä, eikä toisaalta tarpeeksi tietoa edes sellaista muodostaa. Maalaisjärki sanoo, että aiheesta ei tarvitse paineilla jos ei ole mitään salattavaa, ja jos julkisuuden tien on valinnut niin jollakin tasolla luopuu osasta yksityisyyttään - mutta toisaalta taas on sellainen kutina, että oikeus omiin tietoihinsa kuuluu kaikesta huolimatta loppujen lopuksi jokaiselle itselleen.

- Milla

1 kommentti: